Jmenovací řízení na FF UK navazuje na úspěšné absolvování habilitačního řízení a další akademickou praxi. Uchazeč o titul „profesor“ prokazuje, že je význačnou a uznávanou vědeckou osobností ve svém oboru a to ve všech oblastech akademické činnosti. Součástí jmenovacího řízení je veřejná přednáška před Vědeckou radou FF UK a dále postup řízení před Vědeckou radu Univerzity Karlovy. V případě, že návrh získá nadpoloviční většinu hlasů všech členů Vědecké rady UK, řízení je předáno k rozhodnutí Ministru školství, mládeže a tělovýchovy.
Detailní informace pro uchazeče, předsedu oborové rady a hodnotící komisi jsou umístěny v jednotlivých sekcích níže.
Řízení ke jmenování profesorem a habilitační řízení se na FF UK řídí těmito předpisy:
- Zákon č. 111/1998 Sb.
- Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Jednací řád Vědecké rady FF UK
- Statut FF UK
- Sdělení děkana č. 1/2024 (anglická verze zde) – Požadavky pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem pro obory realizované na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy – pro řízení zahájená od 1. 5. 2025
- Opatření rektora č. 55/2023 Předcházení střetu zájmů v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem
- Opatření rektora č. 20/2023 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů – pro řízení zahájená od 1. 5. 2023
- Opatření rektora č. 35/2019 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů – pro řízení zahájená do 30. 4. 2023
- Opatření rektora č. 72/2017 ve znění Opatření rektora č. 16/2019 Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací
- Opatření děkana 5/2006
Seznam všech akreditovaných oborů pro habilitační a jmenovací řízení naleznete na stránkách Univerzity Karlovy.
- Uchazeč podá návrh na zahájení řízení se všemi požadovanými přílohami. Řízení je zahájeno datem doručení kompletního návrhu na Oddělení vědy FF UK (dále jen „OV“).
- Oborová rada zaměřením nejbližšího doktorského programu je požádána o návrh komise řízení ke jmenování profesorem. Návrh je projednán kolegiem děkana. Návrh komise spolu s návrhem jmenovacích přednášek je schválen Vědeckou radou fakulty.
- Uchazeč je vyzván k úhradě poplatku ve výši 5.000,- Kč a k dodání tezí vybrané přednášky.
- Uchazeč je vyzván k aktualizaci příloh svého návrhu.
- Komise tvoří hodnotící stanovisko o vědecké a pedagogické způsobilosti uchazeče a vyjadřuje se k dalšímu postupu řízení. Uchazeč dostává stanovisko k prostudování obratem, nejpozději však 14 dní před vystoupením na Vědecké radě fakulty.
- Uchazeč vystupuje před Vědeckou radou fakulty, kde proslovuje jmenovací přednášku a vyjadřuje se ke stanovisku komise. Vědecká rada v uzavřené části jednání hlasuje o doporučení/nedoporučení uchazeče. V případě nedoporučení se řízení ke jmenování profesorem zastavuje.
- V případě doporučení Vědeckou radou fakulty je spis uchazeče předán k dalšímu řízení na Rektorát UK.
- O řízení dále rozhoduje Kolegium rektora a Vědecká rada UK. Uchazeč má právo vystoupit před vědeckou radou univerzity s krátkým sdělením o výhledech svého oboru. V případě doporučení řízení Vědeckou radou UK je spis uchazeče předán k rozhodnutí prezidentu republiky prostřednictvím ministra školství.
- Řízení je vedeno tak, aby mohlo být na univerzitě ukončeno ve lhůtě dvanácti měsíců ode dne podání návrhu uchazeče, popřípadě ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh doplnil.
Podmínky pro zahájení řízení
Doporučená hlediska detailně stanovena v OR 35/2019. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 je platné též Sdělení děkana č. 1/2024. Prostudování zejména Sdělení děkana důrazně doporučujeme. (Viz sekci Předpisy.)
- předchozí jmenování docentem na základě obhajoby habilitační práce
- souhrnná pedagogická činnost na vysoké škole v trvání nejméně pěti let
- školitelství doktorandů, z nichž nejméně jeden již absolvoval; za školitele je v tomto kontextu pokládán také konzultant, který se prokazatelně podílí na přípravě doktoranda po celou dobu studia
- 40 publikací
- 15 mezinárodních/cizojazyčných publikací
- 25 citací v odborné zahraniční literatuře
- 2 doporučení profesorů téhož nebo příbuzného oboru
Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem
- Návrh a jeho přílohy jsou stěžejním dokumentem jmenovacího řízení. Na základě tohoto dokumentu komise tvoří své stanovisko. Dokumenty jsou též k dispozici vědecké radě fakulty.
- Podává se na Oddělení vědy a to jak v listinné, tak elektronické podobě (preferovaný formát pro přílohy návrhu je .docx).
- V průběhu řízení lze jednotlivé přílohy návrhu aktualizovat. K aktualizaci je uchazeč zpravidla vyzván též v případě, že v průběhu řízení došlo ke změně akademického či kalendářního roku nebo návrh vykazuje z formálního hlediska nějaké nedostatky.
- Uchazeč svým podpisem stvrzuje pravdivost a správnost uvedených informací.
- Návrh má následující náležitosti. Všechny závazné formuláře naleznete ke stažení v sekci níže.
- Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem. Seznam oborů akreditovaných na FF UK zde.
- Příloha 1: Životopis.
- Příloha 2: Diplomy. Dokládají se úředně ověřené kopie diplomů všech u jména uváděných titulů, povinností je doložení titulu doktora a docenta. V případě titulu získaného v zahraničí je nutné kromě ověřené kopie diplomu uvést v životopisu i přesné znění titulu a jeho umístění (před jménem / za jménem). Podmínka dokládání diplomu platí i pro absolventy FF UK.
- Příloha 3: Potvrzení o praxi ze všech pracovišť, kde uchazeč v současnosti působí. Potvrzení za FF UK zajišťuje Oddělení vědy po přihlášení k řízení.
- Příloha 4: Zhodnocení Odborné a vědecko-pedagogické činnosti uchazeče. Zhodnocení vyhotoví a podepíše nadřízený uchazeče (zpravidla vedoucí katedry / ředitel ústavu) na všech pracovištích, kde je uchazeč zaměstnán. Forma je volná.
- Příloha 5: Pedagogická činnost. Vykazuje se za současný akademický rok a pět let předchozích. Dokládá se pomocí formuláře 5a a výpisem pedagogické činnosti ze studijního systému (vydané institucí, podepsané uchazečem). Pro uchazeče zaměstnané na FF: pro vytvoření výpisu ze SIS je třeba napsat na Oddělení informačních systémů (sis@ff.cuni.cz), čekací lhůta na vydání potvrzení je 14 dní.
- Příloha 6: Publikační činnost. Lze vykázat pouze již uveřejněné vědecké, odborné nebo umělecké práce. U kolektivních publikací uchazeč uvede svůj autorský podíl, a to buď v %, nebo výčtem stránek.
- Příloha 7: Citační ohlasy. Vícečetné citace v jednom textu se započítávají pouze jednou. Neuvádějí se autocitace ani citace ze studentských závěrečných prací.
- Příloha 8: Stáže. Pokud uchazeč žádnou stáž neabsolvoval, podá tuto přílohu ve formě čestného prohlášení konstatující tuto skutečnost.
- Příloha 9: Granty.
- Příloha 10: Konference.
- Příloha 11: Návrh tří jmenovacích přednášek. Po výběru tématu vědeckou radou fakulty bude uchazeč vyzván k dodání detailních tezí této přednášky.
- Příloha 12: Doporučující dopisy s přehledem. Návrh musí být doložen písemným doporučením alespoň dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru.
- Doporučující dopisy by neměly být starší 3 měsíců a dokládají se v originále s datem vyhotovení a podpisem.
- Pokud jsou doporučující dopisy v jazyce jiném, než je čeština, slovenština, angličtina a němčina, je uchazeč povinen doložit překlad dopisu od českého jazyka.
Jmenovací komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných představitelů uchazečem uvedeného oboru nebo oboru příbuzného. Předsedou komise musí být profesor. Formální požadavky na komisi jsou stanoveny v Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a v OR 55/2023. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 musí složení komise splňovat podmínky dané Sdělením děkana 1/2024. Nutnou součástí návrhu komise jsou medailonky navržených členů (volná forma).
Platná pravidla pro sestavení komise
Formulář návrhu komise
Úkolem komise je písemně zhodnotit způsobilost uchazeče se závěrem, zda návrh na jmenování uchazeče profesorem vědecké radě fakulty doporučuje, nebo nedoporučuje. Stanovisko komise se zpracovává na základě návrhu uchazeče a jeho příloh s přihlédnutím k OR 35/2019. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 také s přihlédnutí ke Sdělení děkana 1/2024. Podávání veškerých podkladů provádí Oddělení vědy prostřednictvím aplikace CHRES, kam je všem členům komise umožněn přístup. Stanovisko komise lze též vyplnit v této aplikaci.
Jmenovací komise je přizvána na zasedání vědecké rady fakulty, kde probíhá obhajoba práce daného uchazeče. Předseda komise nebo pověřený člen má za povinnost na zasedání uchazeče představit, shrnout doporučující dopisy profesorů a přednést závěr stanoviska komise.
Členům komise je možné proplatit cestovní výdaje na případné zasedání komise a na zasedání vědecké rady fakulty v souladu s platným opatřením děkana. Předseda komise externí vůči Filozofické fakultě UK má též nárok na finanční odměnu, a to k datu schválení stanoviska komise.
Zasedání komise
- Termíny zasedání sjednává předseda jmenovací komise. Předseda komise jednání řídí, pokud nemůže být přítomen, zastoupí ho jím pověřený člen (případně nejstarší člen komise). Zasedání může probíhat jak on-line, tak osobně.
- Komise je usnášeníschopná, pokud jsou na zasedání přítomni alespoň 4 její členové.
- Hlasování o stanovisku komise může probíhat buď osobně nebo prostřednictvím aplikace CHRES.
- Děkan/proděkan představí bod programu, uchazeče, předsedu komise a přítomné členy komise.
- Jmenovací přednáška uchazeče: do 30 minut. V případě on-line zasedání je nutné mít prezentaci, v případě prezenčního zasedání je důrazně doporučena.
- Shrnutí stanoviska hodnotící komise přednese předseda komise (není nutné číst celé, neboť členové VR měli znění stanoviska k dispozici).
- Předseda komise shrne obsah doporučujících dopisů.
- Uchazeč se vyjádří k doporučujícím dopisům a ke stanovisku komise.
- Uchazeč se vysloví ke své dosavadní pedagogické a vědecké činnosti i k výhledům do budoucna v tomto směru (do 5 minut).
- Veřejná diskuse. Může se týkat jmenovací přednášky nebo portfolia uchazeče.
- Uchazeč odpovídá na dotazy vždy po každé otázce.
- Uzavřené jednání. Hosté a uchazeč odejdou, komise zpravidla zůstává.
- Zhodnocení průběhu přednášky tříčlennou komisí VR – zástupce hodnotitelů přečte navržený text.
- Případná diskuse k hodnocení přednášky.
- Odhlasování textu hodnocení jmenovací přednášky.
- Případná diskuse k celému jmenovacímu řízení.
- Po uzavření diskuse proběhne tajné hlasování (z celkového počtu 43 členů VR musí být nadpoloviční většina, tj. 22 hlasů kladných; kvórum činí 29 členů).
- Vyhlášení výsledku (opět za účasti uchazeče a veřejnosti).
- Reakce uchazeče na výsledek.
(verze platná k 1. 5. 2023, dvojjazyčná verze dostupná od 23. 5. 2024)
Kontakt
Oddělení vědy
nám. Jana Palacha 1/2, 116 38 Praha 1
Za agendu zodpovídá:
Mgr. Roman Zaťko, Ph.D.
Kontakt: vrak@ff.cuni.cz