V rámci habilitačního řízení na FF UK uchazeč prokazuje pedagogickou a vědeckou způsobilost a praxi k získání akademického titulu „docent“. Součástí habilitačního řízení je obhajoba habilitační práce a habilitační přednáška před Vědeckou radou FF UK.
Detailní informace pro uchazeče, předsedu oborové rady, oponenty a habilitační komisi jsou umístěny v jednotlivých sekcích níže.
Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem se na FF UK řídí těmito předpisy:
- Zákon č. 111/1998 Sb.
- Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Jednací řád Vědecké rady FF UK
- Statut FF UK
- Sdělení děkana č. 1/2024 (anglická verze zde) – Požadavky pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem pro obory realizované na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy – pro řízení zahájená od 1. 5. 2025
- Opatření rektora č. 55/2023 Předcházení střetu zájmů v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem
- Opatření rektora č. 20/2023 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů – pro řízení zahájená od 1. 5. 2023
- Opatření rektora č. 35/2019 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů – pro řízení zahájená do 30. 4. 2023
- Opatření rektora č. 72/2017 ve znění Opatření rektora č. 16/2019 Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací
- Opatření děkana 5/2006
Seznam všech akreditovaných oborů pro habilitační a jmenovací řízení naleznete na stránkách Univerzity Karlovy.
- Uchazeč podá návrh na zahájení řízení se všemi požadovanými přílohami. Řízení je zahájeno datem doručení kompletního návrhu na Oddělení vědy FF UK (dále jen „OV“).
- Oborová rada zaměřením nejbližšího doktorského programu je požádána o návrh habilitační komise. Návrh je projednán kolegiem děkana. Návrh komise spolu s návrhem habilitačních přednášek je schválen Vědeckou radou fakulty.
- Uchazeč je vyzván k úhradě poplatku ve výši 2.000,- Kč a k dodání tezí vybrané přednášky.
- Jmenovaná komise ustavuje tři oponenty habilitační práce.
- Po získání oponentských posudků uchazeč aktualizuje přílohy svého návrhu.
- Komise tvoří hodnotící stanovisko o vědecké a pedagogické způsobilosti uchazeče a vyjadřuje se k dalšímu postupu řízení. Uchazeč dostává stanovisko k prostudování obratem, nejpozději však 14 dní před vystoupením na Vědecké radě fakulty.
- Uchazeč vystupuje před Vědeckou radou fakulty, kde proslovuje habilitační přednášku a vyjadřuje se ke stanovisku komise. Vědecká rada v uzavřené části jednání hlasuje o doporučení/nedoporučení uchazeče. V případě nedoporučení se habilitační řízení zastavuje.
- V případě doporučení Vědeckou radou fakulty je spis uchazeče předán k dalšímu řízení na Rektorát UK, kde o řízení dále rozhoduje Kolegium rektora, popř. Vědecká rada UK.
- Docenty jmenuje rektor, účinnost jmenování je zpravidla k 1. dni měsíce následujícího projednání řízení na kolegiu rektora, popřp. vědecké rady univerzity.
Podmínky pro zahájení řízení
Doporučená hlediska detailně stanovena v OR 35/2019. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 je platné též Sdělení děkana č. 1/2024. Prostudování zejména Sdělení děkana důrazně doporučujeme. (Viz sekci Předpisy.)
- Doporučeno předchozí získání vědecké hodnosti CSc., Dr., Ph.D., Th.D., DrSc., případně ekvivalentní vědecké hodnosti.
- souvislá pedagogická činnost během posledních nejméně tří let nebo souhrnná tříletá pedagogická činnost v době posledních pěti let – u uchazečů, kteří absolvovali rodičovskou dovolenou, dlouhodobou zahraniční stáž, či přerušili výuku z jiných důvodů hodných zřetele
- Habilitační práce (dle § 72 odst. 3 zákona 111/1998 Sb.)
- 20 publikací
- 3 mezinárodní/cizojazyčné publikace
- 20 citací v odborné české i zahraniční literatuře
Návrh na zahájení habilitačního řízení
- Návrh a jeho přílohy jsou stěžejním dokumentem habilitačního řízení. Na základě podkladů v návrhu komise tvoří své stanovisko. Dokumenty jsou též k dispozici vědecké radě fakulty.
- Podává se na OV a to jak v listinné, tak elektronické podobě (preferovaný formát pro přílohy návrhu je .docx).
- V průběhu řízení lze jednotlivé přílohy návrhu aktualizovat. K aktualizaci je uchazeč zpravidla vyzván též v případě, že v průběhu řízení došlo ke změně akademického či kalendářního roku nebo návrh vykazuje z formálního hlediska nějaké nedostatky.
- Uchazeč svým podpisem stvrzuje pravdivost a správnost uvedených informací.
Návrh má následující náležitosti. Všechny závazné formuláře naleznete ke stažení v sekci níže.
- Návrh na zahájení habilitačního řízení. Seznam oborů akreditovaných na FF UK zde.
- Příloha 1: Životopis.
- Příloha 2: Diplomy. Dokládají se úředně ověřené kopie diplomů všech u jména uváděných titulů, povinností je doložení titulu doktora. V případě titulu získaného v zahraničí je nutné dodat též úředně ověřený překlad. Podmínka dokládání diplomu platí i pro absolventy FF UK.
- Příloha 3: Potvrzení o praxi ze všech pracovišť, kde uchazeč v současnosti působí. Potvrzení za FF UK zajišťuje Oddělení vědy po přihlášení k řízení.
- Příloha 4: Zhodnocení Odborné a vědecko-pedagogické činnosti uchazeče. Zhodnocení vyhotoví a podepíše nadřízený uchazeče (zpravidla vedoucí katedry / ředitel ústavu) na všech pracovištích, kde je uchazeč zaměstnán. Forma je volná.
- Příloha 5: Pedagogická činnost. Vykazuje se za současný akademický rok a tři roky předchozí. Dokládá se pomocí formuláře 5a a výpisem pedagogické činnosti ze studijního systému (vydané institucí, podepsané uchazečem). Pro uchazeče zaměstnané na FF: pro vytvoření výpisu ze SIS je třeba napsat na Oddělení informačních systémů (sis@ff.cuni.cz), čekací lhůta na vydání potvrzení je 14 dní.
- Příloha 6: Publikační činnost. Lze vykázat pouze již uveřejněné vědecké, odborné nebo umělecké práce. U kolektivních publikací uchazeč uvede svůj autorský podíl, a to buď v %, nebo výčtem stránek. Pro žádný typ řízení nejsou do počtu relevantních studií započítávány popularizační publikace, abstrakta, i když jsou publikována v kvalitních časopisech nebo sbornících, a dopisy redakci.
- Příloha 7: Citační ohlasy. Vícečetné citace v jednom textu se započítávají pouze jednou. Neuvádějí se autocitace ani citace ze studentských závěrečných prací.
- Příloha 8: Stáže. Pokud uchazeč žádnou stáž neabsolvoval, podá tuto přílohu ve formě čestného prohlášení konstatující tuto skutečnost.
- Příloha 9: Granty.
- Příloha 10: Konference.
- Příloha 11: Návrh tří habilitačních přednášek. Témata přednášek se nesmí překrývat s tématem habilitační práce. Po výběru tématu vědeckou radou fakulty bude uchazeč vyzván k dodání detailních tezí této přednášky.
- Příloha 12: Anotace habilitační práce. V případě odevzdání habilitační práce v jiném, než českém jazyce se anotace odevzdává jak v českém jazyce, tak v jazyce práce. Rozsah: max. 1 strana strojopisu.
- Příloha 13: Habilitační práce. Práce se odevzdává jak elektronicky ve formě strojově čitelného .pdf, tak v tištěné podobě ve 2 výtiscích.
- Práce se v souladu s OR 72/2017 po obhajobě před vědeckou radou zveřejňuje v repozitáři závěrečných prací UK. Ze zveřejnění jsou vyloučeny: a) tiskem vydaná monografie, u níž se zveřejňují příslušné bibliografické údaje, b) tiskem vydaný soubor článků, u něhož se zveřejňuje komentář k souboru a seznam článků tvořících soubor, s příslušnými bibliografickými údaji.
- Lze zažádat o odložení zveřejnění habilitační práce na max. dobu 3 let.
- Rozsah habilitační práce není předpisy stanoven.
- V případě nevydaného habilitačního spisu se odevzdávají pracovní výtisky svázané v pevné vazbě se závaznou titulní stranou: Titulní strana habilitační práce.
- V případě habilitace, která je souborem publikovaných článků, uchazeč elektronicky odevzdává jak plný text práce, tak soubor pouze s dříve nepublikovaným komentářem doplněný o seznam článků, které habilitační práci tvoří.
Habilitační komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných představitelů uchazečem uvedeného oboru nebo oboru příbuzného. Předsedou habilitační komise musí být profesor. Formální požadavky na komisi jsou stanoveny v Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a v OR 55/2023. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 musí složení komise splňovat podmínky dané Sdělením děkana 1/2024. Nutnou součástí návrhu komise jsou medailonky navržených členů (volná forma).
Platná pravidla pro sestavení komise
Formulář návrhu komise
Úkolem habilitační komise je ustavit oponenty habilitační práce (viz sekce Oponent) a písemně zhodnotit vědecko-pedagogickou způsobilost uchazeče se závěrem, zda návrh na jmenování uchazeče docentem vědecké radě fakulty doporučuje, nebo nedoporučuje. Stanovisko komise se zpracovává na základě návrhu uchazeče a jeho příloh a oponentských posudků s přihlédnutím k OR 35/2019. Pro řízení zahájená po 1. 5. 2025 také s přihlédnutí ke Sdělení děkana 1/2024. Podávání veškerých podkladů provádí Oddělení vědy prostřednictvím aplikace CHRES, kam je všem členům komise umožněn přístup. Stanovisko komise lze též vyplnit v této aplikaci.
Habilitační komise je přizvána na zasedání vědecké rady fakulty, kde probíhá obhajoba práce daného uchazeče. Předseda komise nebo pověřený člen má za povinnost na zasedání uchazeče představit, shrnout posudky nepřítomných oponentů a přednést závěr stanoviska komise.
Členům habilitační komise je možné proplatit cestovní výdaje na případné zasedání komise a na zasedání vědecké rady fakulty v souladu s platným opatřením děkana. Předseda komise externí vůči Filozofické fakultě UK má též nárok na finanční odměnu. Odměna je splatná k datu schválení stanoviska habilitační komise.
Zasedání komise
- Termíny zasedání sjednává předseda habilitační komise. Předseda komise jednání řídí, pokud nemůže být přítomen, zastoupí ho jím pověřený člen (případně nejstarší člen komise). Zasedání může probíhat jak on-line, tak osobně.
- Komise je usnášeníschopná, pokud jsou na zasedání přítomni alespoň 4 její členové.
- Hlasování o návrhu oponentů může probíhat per rollam, hlasování o stanovisku komise může probíhat buď osobně nebo prostřednictvím aplikace CHRES.
Habilitační komise jmenuje tři oponenty habilitační práce, z nichž dva nesmí být zaměstnanci univerzity ani právnické osoby, jejímž zaměstnancem je uchazeč. Případnou kontrolu vůči zaměstnání oponenta na UK provádí Oddělení vědy.
Platná pravidla pro stanovení oponentů
Formulář návrhu oponentů
Oponent habilitační práce se přijmutím této role zavazuje k odevzdání posudku habilitační práce, a to nejlépe do termínu dvou měsíců od oslovení. Délka posudku není stanovena, ale zpravidla jde o maximálně tři strany strojopisu, ve kterých se oponent vyjadřuje k obsahové, odborné i formální stránce předložené habilitační práce. Oponentský posudek musí obsahovat následující náležitosti:
- Jméno uchazeče a název habilitační práce
- Jednoznačné konstatování, zda práce splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práci
- Výslovné doporučení či nedoporučení práce k dalšímu postupu v habilitačním řízení
- Datum vypracování posudku a jméno oponenta. V tištěné verzi posudku je tato informace doplněna o oponentův vlastnoruční podpis.
Posudek se odevzdává jak v elektronické, tak v tištěné podobě na Oddělení vědy. Pracovník oddělení posudek dále postupuje uchazeči a komisi.
Oponenti habilitační práce jsou přizváni na zasedání vědecké rady fakulty, kde probíhá obhajoba práce daného uchazeče. Oponent na zasedání shrnuje obsah svého posudku. V případě nepřítomnosti oponenta ho zastupuje předseda habilitační komise. Uchazeč se v rámci obhajoby vyjádří k posudkům a reaguje na případné dotazy oponentů.
Oponenti externí vůči FF UK mají nárok na finanční odměnu za dodání posudku, která se vyplácí po odevzdání posudku prostřednictvím uzavření Dohody o provedení práce. Je také možné proplatit cestovné na zasedání vědecké rady fakulty v souladu s platným opatřením děkana.
- Děkan/proděkan představí bod programu, uchazeče, předsedu komise, přítomné členy a oponenty.
- Habilitační přednáška uchazeče: do 20 minut. V případě on-line zasedání je nutné mít prezentaci, na prezenční zasedání je silně doporučena.
- Shrnutí stanoviska hodnotící komise přednese předseda komise.
- Oponenti přečtou v krátkosti závěrečnou část svého posudku – ve sporných případech celé, jinak jen výtah, neboť členové VR je měli k dispozici. V případě nepřítomnosti zastoupí oponenta předseda komise.
- Uchazeč se vyjádří k oponentským posudkům na habilitační práci a ke stanovisku komise.
- Uchazeč se vysloví ke své dosavadní pedagogické a vědecké činnosti i k výhledům do budoucna v tomto směru (do 5 minut).
- Veřejná diskuse. Může se týkat habilitační přednášky, habilitační práce nebo portfolia uchazeče.
- Uchazeč odpovídá na dotazy vždy po každé otázce.
- Uzavřené jednání. Hosté a uchazeč odejdou, komise zpravidla zůstává.
- Zhodnocení průběhu přednášky tříčlennou komisí VR – zástupce hodnotitelů přečte navržený text.
- Případná diskuse k hodnocení přednášky.
- Odhlasování textu hodnocení habilitační přednášky.
- Případná diskuse k celému habilitačnímu řízení.
- Po uzavření diskuse proběhne tajné hlasování (z celkového počtu 43 členů VR musí být nadpoloviční většina, tj. 22 hlasů kladných; kvórum činí 29 členů).
- Vyhlášení výsledku (opět za účasti uchazeče a veřejnosti).
- Reakce uchazeče na výsledek.
(verze platná k 1. 5. 2023, k 23. 5. v dvojjazyčné verzi)
Kontakt
Oddělení vědy
nám. Jana Palacha 1/2, 116 38 Praha 1
Za agendu zodpovídá:
Mgr. Roman Zaťko, Ph.D.
Kontakt: roman.zatko@ff.cuni.cz