Celofakultní nabídka volitelných kurzů

Chcete si vybrat volitelný předmět? Můžete využít nabídky volitelných předmětů své katedry či ústavu, nebo v SIS procházet předměty ostatních kateder a ústavů fakulty.

Další možností je využít v SIS filtr „Třída“, kde jsou v osmi třídách soustředěny předměty, které jednotlivé katedry a ústavy samy vložily do „mezioborové nabídky VP“.

 

Vybrané předměty otevřené všem studujícím Filozofické fakulty v ZS 2024/2025

Zde přinášíme průběžně aktualizovaný seznam volitelných předmětů, jejichž garanti nás požádali, abychom je představili studujícím na FF UK:

Světová poezie: Světová epika II – AGLV00218

Otevřený volitelný kurz určený pro všechny studující FF UK. Kurz volně navazuje na seminář Světová poezie – epika a dále pokračuje v představení epických skladeb z různých kultur jednotlivými přednášejícími. Jednotlivé přednášky se v různé míře dotýkají témat a forem poezie, její obraznosti, intertextových i literárněhistorických souvislostí.

Jádrem každé přednášky je konkrétní ukázka (případně několik ukázek) a její rozbor. S ohledem na rozmanitost jazyků je třeba pracovat s překlady; originál bude ale také k dispozici.

Kurz se koná ve čtvrtek v 15:50–17:25 v místnosti P018 v hlavní budově FF UK. První hodina je 3. října 2024.

Odborná dobrovolnická praxe – AADEK00001

Předmět je svým zaměřením veskrze praktický a nabízí možnost být součástí reálných projektů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci dobrovolnické odborné praxe se studující mohou zapojit do aktivit s výzkumným, vzdělávacím, ale i PR či manažerským zaměřením bez ohledu na obor či úroveň svého studia.
Absolvování předmětu není časově omezeno na 1 semestr, jak je standardně popsáno v Pravidlech pro organizaci studia na FF UK. Do předmětu se lze hlásit opakovaně pokaždé s jinou praxí.

Absolvováním předmětu může studující obohatit svůj životopis o zajímavou praxi a oficiální potvrzení o ní. Praxe má mentoringovou podporu a studující během ní vyplňuje reflektivní deník, který mu/jí pomůže zasadit nabyté zkušenosti a dovednosti do kontextu budoucí profesní kariéry. Praxe trvá celkem 65 hodin praktické činnosti a příprav v rámci daného projektu. Projekt je veden mentorem, který vede i pravidelné konzultace na základě reflexivního deníku k praxi.

Studující se přihlásí ke konkrétnímu projektu ze sylabu tím, že kontaktuje přiřazenou kontaktní osobu a garanta předmětu. Po odsouhlasení kontaktní osobou a garantem předmětu může být zahájena praxe a plnění předmětu.

 

Aktuálně otevřené projekty:

Praxe je určena studujícím, kteří jsou součástí nejužšího vedení studentského spolku a (nebo) aktivně plní jeho cíle skrze některé z následujících činností:

  • Organizace akce (nebo akcí) velkého rozsahu či významná účast na přípravě a organizaci těchto akcí.
  • Dlouhodobé vedení týmu studentského spolku.
  • Podpora administrativní činnosti a rozvoje studentského spolku (granty, propagace apod.).
  • Vedení programů pro podporu studentů a studentského učení.

Mentor projektu: Jakub Gogela, Studentská rada FF UK

Praxe poskytuje možnost úzké spolupráce s inovačním skautem FF UK, který se stará o převádění výzkumných
výsledků do praxe, resp. ziskové a neziskové sféry. Cílem projektu je nejen se dozvědět více o procesu transferu a
tzv. třetí role univerzit, ale stát se součástí realizačního týmu v tomto odvětví. Projekt nabízí následující aktivity:

  • Příprava projektové dokumentace transferových projektů.
  • Pokročilá práce v LinkedIn Sales Navigator.
  • Komunikace s potenciálními partnery.

Mentor projektu: Lukáš Macenauer, inovační skaut

Termín: září 2024–leden 2025

Dobrovolnická praxe pro Wikimedia ČR spočívá v rozvoji a práci na české (či anglické) Wikipedii a souvisejících projektech nadace Wikimedia (Wikimedia Commons, Wikidata). Cílem praxe je osvojit si pravidla přispívání na Wikipedii, které obnášejí zkušenosti s tvorbou encyklopedického textu, vhodném uvádění zdrojů k heslům, nahrávání svobodného obsahu (foto, video, audio) na Wikimedia Commons či práci s metadaty na Wikidatech.

Studujícím bude po dohodě (a na základě preferencí, odbornosti a zaměření) přidělen samostatný úkol, jehož splnění je součástí zápočtu. Všem bude určena úvodní přednáška a bude jim přidělen mentor, který bude jejich práci sledovat a vyhodnocovat, případně pomůže v nesnázích. Cílem je mimo jiné rozvoj digitálních a informačních kompetencí a rozšíření povědomí o svobodné kultuře a svobodných licencích (Creative Commons).

Možné úkoly:

  • vytvoření nových 2 článků na Wikipedii
  • nahrání 50 fotografií na Wikimedia Commons
  • zpracování přehledových článků (např. seznam fobií, seznam držitelů čestných doktorátů, seznam článků k mediální gramotnosti, apod.)
  • jiný zde nespecifikovaný úkol

Úkoly i dobrovolnická práce by měly souviset s popularizací vědy, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy či zaměřením jednotlivých pracovišť.

Mentor:

Jan Beránek (jan.beranek@wikimedia.cz), kontaktní osoba Michaela Slussareff (michaela.slussareff@ff.cuni.cz)

Praxe studujícím nabízí možnost vyzkoušet si natáčení a zpracování videoformátu Reels – student/ka si osvojí postup tvorby Reels, bude se podílet na natáčení videí, editaci (titulkování ad.), vymýšlení konceptů videí.

Mentor projektu: Tereza Marková, Štěpánka Zelenková Semecká (OVV)

Předměty nabízené v roce 2023/2024

Digitální metody a AI v humanitních a sociálních vědách – ANM50662

Tento kurz je určen pro studující prvních ročníků Filozofické fakulty, kteří mají zájem o pochopení principů a využití digital humanities (digitální humanitní vědy) a umělé inteligence v humanitních a sociálních vědách. Kurz pokrývá základy digital humanities, možností digitálních technologií, umělé inteligence a velkých jazykových modelů, jako je GPT-3 a GPT-4 od OpenAI. Studující se seznámí s praktickými aspekty použití těchto technologií v humanitních a
sociálních vědách a budou diskutovat o jejich etických a sociálních dopadech.

Cílem tohoto kurzu je přiblížit základy digital humanities a velkých jazykových modelů, včetně jejich využití pro výzkum v humanitních a sociálních vědách. Po absolvování kurzu budou studující schopni:

  • Chápat principy a význam digital humanities a AI v kontextu humanitních a sociálních věd.
  • Používat digitální nástroje a technologie pro analýzu textu a dat.
  • Používat digitální nástroje a technologie pro základní vizualizaci dat.
  • Porozumět základům velkých jazykových modelů a jejich aplikacím.
  • Diskutovat o etických a sociálních aspektech použití digitálních technologií a AI v humanitních a sociálních vědách.
  • Aplikovat získané znalosti v praxi pomocí case studies a praktických cvičení.

Minoritní jazyky Pyrenejského poloostrova

Ústav románských studií FF UK nabízí širokou nabídku volitelných kurzů zaměřených na jazyk a kulturu baskické, galicijské a katalánské oblasti. Kurzy jsou otevřeny zájemcům i z jiných kateder. Všechny kurzy praktického jazyka jsou vyučovány rodilými mluvčími.

Dějiny a politika moderního Španělska: Komparativní perspektiva – AIH520102

Kurz nevyžaduje znalost španělského jazyka.

Kurz je zaměřen na analýzu vybraných aspektů politického a společenského fungování moderního Španělska s důrazem na nejnovější dějiny a současnost. Kurz poskytne vhled do problémů formování španělského státu a identity po roce 1808, formování politických aktérů, občanských válek a vyrovnání s nimi, vývojem periferních nacionalismů a srovnáním španělského vývoje se zbytkem Evropy. Poté se hlavní důraz přesune na frankismus, přechod k demokracii, terorismus, ustavení demokratických stran, institucionální podobu země, systém autonomií, monarchii a volební procesy. Závěrem se kurz zaměří na nedávné dění: katalánský separatismus, volební nestabilitu, polarizaci, konec „bipartismu“ a nejnovější dění. Vše bude zasazeno do srovnání dynamiky zbytku Evropy, zejména té jižní.
Kurz je zakončen znalostním testem z průběžně zadávané literatury.

Korpusy slovanských jazyků – AMLV00071

Seminář je určen studentům slovanských jazyků a studentům filologických oborů se zájmem o slovanské jazyka a jejich zkoumání pomocí korpusů. Nepředpokládá se žádná předchozí zkušenost s korpusy. Studenti se během kurzu dozvědí základní informace o korpusové lingvistice, národních korpusech slovanských jazyků a jejich uplatnění v praxi. Náplní semináře bude charakteristika českého, slovenského, polského a ruského národního korpusu a korpusových zdrojů dalších slovanských jazyků podle zájmů studentů. Vyzkoušíme si i práci s každým z probraných korpusů. Dále se budeme věnovat slovanským zdrojům v rámci paralelních korpusů v kontextu srovnávání slovanských jazyků; zaprvé si ukážeme rozdílné přístupy k morfologickému popisu jednotlivých jazyků (rozdílné tagsety), zadruhé se budeme věnovat využití korpusového materiálu v komparativní lingvistice.

Korpusová analýza žákovských textů – ACC500140

Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.

Středověký vícehlas – AHV110161

Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá – cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem. Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho „bouřlivou“ cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.

Collegium musicum I – AHV110054

Matutinum v středověkém klášteře. Repertoár hodinkového officia je bezpochyby méně známý, než zpěvy mešní liturgie. Letošní Collegium musicum by chtělo poskytnout zájemcům z řad studentstva příležitost, seznámit se aktivní formou s pestrým a členitým organismem officia.
Cílem plánovaných blokových setkání je nacvičit část chorálního matutina (1 nokturno) a následně ho provést ve vhodném sakrálním prostoru a pokud možno i v odpovídající denní dobu – tj. nejspíše v pozdních večerních hodinách.

Přehled dějin hudby I – AHV120007

První část čtyřsemestrální přednášky podává ucelený přehled hlavních etap dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Zimní semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600).

Ukázky ze starších dějin hudby – AHV110255

Kurz tematicky a chronologicky navazuje na přednášku AHV120007 Úvod do dějin hudby I. Je možné jej navštěvovat i samostatně. Kurz je navíc otevřen i zájemcům z jiných oborů než muzikologie. Jeho cílem je zprostředkovat jeho účastníkům podrobnější vizuální a poslechovou zkušenost s hudbou před rokem 1600. Skládá se z komentovaných audio a videoprojekcí.

Behavioral economics – AISE00045

Kurs behaviorální ekonomie diskutuje základní předpoklady a východiska ekonomické vědy, tak jak byly
postulovány zejména v druhé polovině dvacátého století, ve světle poznatků experimentální ekonomie. V první části kurzu se budeme zabývat různými teoretickými přístupy k individuálnímu rozhodování. Dále představíme koncept nejistoty a nakonec přejdeme k situacím, v nichž řada jednotlivců interaguje v prostředí strategické vzájemné závislosti. Jednotlivé teoretické koncepty budeme konfrontovat s experimentálními daty ve snaze co nejlépe popsat jejich silné stránky, ale i jejich limity a omezení.

Kurs je vyučován v anglickém jazyce.

Vývoj vzdělávacích aplikací: teorie a praxe – ANM50644

Kurz se zaměřuje na aktuální problematiku vývoje vzdělávacích aplikací, a to jak z teoretické, tak praktické perspektivy. Účastníci kurzu si osvojí základy problematiky vzdělávání v digitálním prostředí. Kurz vychází ze zásad konstruktivistické pedagogiky – tedy učení se prostřednictvím vzdělávacích situací. V tomto případě budeme sledovat, jaké vzdělávací situace mohou vznikat v digitálním prostředí, jak tyto situace přenést do prostor učení se (např. školní třída), případně do žitého světa uživatelů. Studenti a studentky se seznámí v několika případových studiích s konkrétními projekty v této oblasti i s modelovým procesem vývoje aplikací. Prostřednictvím četby se zaměříme i na aktuální akademický výzkum v tomto poli. Výstupem kurzu by měl být návrh vzdělávací aplikace a procesu jejího vývoje.

Základy českého znakového jazyka I, II, III: AADEK00002, AADEK00003 AADEK00004

Seznámení s českým znakovým jazykem a s jeho specifiky vyplývajícími z jeho existence ve 3D, produkování rukama a dalšími částmi těla a vnímání očima. Studenti by si měli být vědomi základních rozdílů mezi strukturou a fungováním češtiny a českého znakového jazyka. Měli by být schopni základního náhledu na problematiku překladu mezi těmito dvěma jazyky.