Chcete si vybrat volitelný předmět? Můžete využít nabídky volitelných předmětů své katedry či ústavu, nebo v SIS procházet předměty ostatních kateder a ústavů fakulty.
Další možností je využít v SIS filtr „Třída“, kde jsou v osmi třídách soustředěny předměty, které jednotlivé katedry a ústavy samy vložily do „mezioborové nabídky VP“.

Vybrané předměty otevřené všem studujícím Filozofické fakulty v LS 2024/2025
Zde přinášíme průběžně aktualizovaný seznam volitelných předmětů, jejichž garanti nás požádali, abychom je představili studujícím na FF UK:
Tento kurz je zaměřen na komplexní podporu well-beingu studentů v klíčových oblastech jejich života, jako jsou pozitivní emoce, zaujetí, kvalitní vztahy, smysluplnost, dosažení osobních i akademických úspěchů, fyzické zdraví, mindset, péči o prostředí, ekonomickou stabilitu a autentičnost. Kurz „Student Well-being“ vychází z publikace Well-Being and Success for University Students: Applying PERMA+4 (Koci & Donaldson, 2024), která představuje integrovaný přístup k podpoře well-beingu vysokoškolských studentů a je veden její autorkou PhDr. Janou Kočí, Ph.D.
The course is taught in blocks, 2 times per semester: First block – 28 March 2025, Second block – 25 April 2025. Always from 9.10 a.m. to 5.20 p.m. with a break for lunch.
Tento kurz je zaměřen na komplexní podporu well-beingu studentů v klíčových oblastech jejich života, jako jsou pozitivní emoce, zaujetí, kvalitní vztahy, smysluplnost, dosažení osobních i akademických úspěchů, fyzické zdraví, mindset, péči o prostředí, ekonomickou stabilitu a autentičnost. Kurz „Student Well-being“ vychází z publikace Well-Being and Success for University Students: Applying PERMA+4 (Koci & Donaldson, 2024), která představuje integrovaný přístup k podpoře well-beingu vysokoškolských studentů a je veden její autorkou PhDr. Janou Kočí, Ph.D.
Kurz probíhá každou středu od 14:10 v místnosti P001 (nám. J. Palacha 2).
Vybrané předměty otevřené všem studujícím Filozofické fakulty v ZS 2024/2025
Zde přinášíme průběžně aktualizovaný seznam volitelných předmětů, jejichž garanti nás požádali, abychom je představili studujícím na FF UK:
Kurz je orientován na četbu a studium textů V. Havla, především prizmatem kognitivní lingvistiky, zejm. (ale nejen) na základě přístupu amerického havlologa Davida S. Danahera. Frekventanti se postupně seznámí s některými texty V. Havla (eseje, projevy, dopisy, rozhovory aj.) a (nejen) s jedním typem jejich odborné reflexe. Na tomto základě budou diskutovat o klíčových pojmech Havlových žánrů (esejů, projevů aj.) a shromažďovat materiál, který doloží jejich sémantickou náplň v Havlových textech (příp. i ve srovnání s jejich základní sémantickou náplní v češtině)
V centru pozornosti bude otázka tradičních (českých) konceptualizací určitých hodnot či fenoménů (např. DOMOV, IDENTITA, MÍR, NADĚJE, MOC, ODPOVĚDNOST, SVĚDOMÍ, APEL, INTELEKTUÁL, POLITIKA) a jejich autorských rekonceptualizací, které se u Havla často realizují v podobě metafory, narativní struktury, pojmového blendu aj. Využito bude metody studia kulturně klíčových slov Anny Wierzbické, příp. jiných metod (v adaptaci navržené D. Danaherem).
Kurz se koná ve středu v 14:10–15:45 v místnosti P021 v hlavní budově FF UK. První hodina je 19. února 2025.
Předmět je svým zaměřením veskrze praktický a nabízí možnost být součástí reálných projektů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci dobrovolnické odborné praxe se studující mohou zapojit do aktivit s výzkumným, vzdělávacím, ale i PR či manažerským zaměřením bez ohledu na obor či úroveň svého studia.
Absolvování předmětu není časově omezeno na 1 semestr, jak je standardně popsáno v Pravidlech pro organizaci studia na FF UK. Do předmětu se lze hlásit opakovaně pokaždé s jinou praxí.
Absolvováním předmětu může studující obohatit svůj životopis o zajímavou praxi a oficiální potvrzení o ní. Praxe má mentoringovou podporu a studující během ní vyplňuje reflektivní deník, který mu/jí pomůže zasadit nabyté zkušenosti a dovednosti do kontextu budoucí profesní kariéry. Praxe trvá celkem 65 hodin praktické činnosti a příprav v rámci daného projektu. Projekt je veden mentorem, který vede i pravidelné konzultace na základě reflexivního deníku k praxi.
Studující se přihlásí ke konkrétnímu projektu ze sylabu tím, že kontaktuje přiřazenou kontaktní osobu a garanta předmětu. Po odsouhlasení kontaktní osobou a garantem předmětu může být zahájena praxe a plnění předmětu.
Otevřený volitelný kurz určený pro všechny studující FF UK. Kurz volně navazuje na seminář Světová poezie – epika a dále pokračuje v představení epických skladeb z různých kultur jednotlivými přednášejícími. Jednotlivé přednášky se v různé míře dotýkají témat a forem poezie, její obraznosti, intertextových i literárněhistorických souvislostí.
Jádrem každé přednášky je konkrétní ukázka (případně několik ukázek) a její rozbor. S ohledem na rozmanitost jazyků je třeba pracovat s překlady; originál bude ale také k dispozici.
Kurz se koná ve čtvrtek v 15:50–17:25 v místnosti P018 v hlavní budově FF UK. První hodina je 3. října 2024.
Aktuálně otevřené projekty:
Praxe je určena studujícím, kteří jsou součástí nejužšího vedení studentského spolku a (nebo) aktivně plní jeho cíle skrze některé z následujících činností:
- Organizace akce (nebo akcí) velkého rozsahu či významná účast na přípravě a organizaci těchto akcí.
- Dlouhodobé vedení týmu studentského spolku.
- Podpora administrativní činnosti a rozvoje studentského spolku (granty, propagace apod.).
- Vedení programů pro podporu studentů a studentského učení.
Mentor projektu: Jakub Gogela, Studentská rada FF UK
Praxe poskytuje možnost úzké spolupráce s inovačním skautem FF UK, který se stará o převádění výzkumných výsledků do praxe, resp. ziskové a neziskové sféry. Cílem projektu je nejen se dozvědět více o procesu transferu a tzv. třetí role univerzit, ale stát se součástí realizačního týmu v tomto odvětví. Projekt nabízí následující aktivity:
- Příprava projektové dokumentace transferových projektů.
- Pokročilá práce v LinkedIn Sales Navigator.
- Komunikace s potenciálními partnery.
Mentor projektu: Lukáš Macenauer, inovační skaut
Termín: září 2024–leden 2025
Dobrovolnická praxe pro Wikimedia ČR spočívá v rozvoji a práci na české (či anglické) Wikipedii a souvisejících projektech nadace Wikimedia (Wikimedia Commons, Wikidata). Cílem praxe je osvojit si pravidla přispívání na Wikipedii, které obnášejí zkušenosti s tvorbou encyklopedického textu, vhodném uvádění zdrojů k heslům, nahrávání svobodného obsahu (foto, video, audio) na Wikimedia Commons či práci s metadaty na Wikidatech.
Studujícím bude po dohodě (a na základě preferencí, odbornosti a zaměření) přidělen samostatný úkol, jehož splnění je součástí zápočtu. Všem bude určena úvodní přednáška a bude jim přidělen mentor, který bude jejich práci sledovat a vyhodnocovat, případně pomůže v nesnázích. Cílem je mimo jiné rozvoj digitálních a informačních kompetencí a rozšíření povědomí o svobodné kultuře a svobodných licencích (Creative Commons).
Možné úkoly:
- vytvoření nových 2 článků na Wikipedii
- nahrání 50 fotografií na Wikimedia Commons
- zpracování přehledových článků (např. seznam fobií, seznam držitelů čestných doktorátů, seznam článků k mediální gramotnosti, apod.)
- jiný zde nespecifikovaný úkol
Úkoly i dobrovolnická práce by měly souviset s popularizací vědy, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy či zaměřením jednotlivých pracovišť.
Mentor:
Jan Beránek (jan.beranek@wikimedia.cz), kontaktní osoba Michaela Slussareff (michaela.slussareff@ff.cuni.cz)
Praxe studujícím nabízí možnost vyzkoušet si natáčení a zpracování videoformátu Reels – student/ka si osvojí postup tvorby Reels, bude se podílet na natáčení videí, editaci (titulkování ad.), vymýšlení konceptů videí.
Mentor projektu: Tereza Marková, Štěpánka Zelenková Semecká (OVV)
Minoritní jazyky Pyrenejského poloostrova
Ústav románských studií FF UK nabízí širokou nabídku volitelných kurzů zaměřených na jazyk a kulturu baskické, galicijské a katalánské oblasti. Kurzy jsou otevřeny zájemcům i z jiných kateder. Všechny kurzy praktického jazyka jsou vyučovány rodilými mluvčími.
Dějiny a politika moderního Španělska: Komparativní perspektiva – AIH520102
Kurz nevyžaduje znalost španělského jazyka.
Kurz je zaměřen na analýzu vybraných aspektů politického a společenského fungování moderního Španělska s důrazem na nejnovější dějiny a současnost. Kurz poskytne vhled do problémů formování španělského státu a identity po roce 1808, formování politických aktérů, občanských válek a vyrovnání s nimi, vývojem periferních nacionalismů a srovnáním španělského vývoje se zbytkem Evropy. Poté se hlavní důraz přesune na frankismus, přechod k demokracii, terorismus, ustavení demokratických stran, institucionální podobu země, systém autonomií, monarchii a volební procesy. Závěrem se kurz zaměří na nedávné dění: katalánský separatismus, volební nestabilitu, polarizaci, konec „bipartismu“ a nejnovější dění. Vše bude zasazeno do srovnání dynamiky zbytku Evropy, zejména té jižní.
Kurz je zakončen znalostním testem z průběžně zadávané literatury.
Korpusy slovanských jazyků – AMLV00071
Seminář je určen studentům slovanských jazyků a studentům filologických oborů se zájmem o slovanské jazyka a jejich zkoumání pomocí korpusů. Nepředpokládá se žádná předchozí zkušenost s korpusy. Studenti se během kurzu dozvědí základní informace o korpusové lingvistice, národních korpusech slovanských jazyků a jejich uplatnění v praxi. Náplní semináře bude charakteristika českého, slovenského, polského a ruského národního korpusu a korpusových zdrojů dalších slovanských jazyků podle zájmů studentů. Vyzkoušíme si i práci s každým z probraných korpusů. Dále se budeme věnovat slovanským zdrojům v rámci paralelních korpusů v kontextu srovnávání slovanských jazyků; zaprvé si ukážeme rozdílné přístupy k morfologickému popisu jednotlivých jazyků (rozdílné tagsety), zadruhé se budeme věnovat využití korpusového materiálu v komparativní lingvistice.
Korpusová analýza žákovských textů – ACC500140
Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.
Středověký vícehlas – AHV110161
Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá – cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem. Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho „bouřlivou“ cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.
Collegium musicum I – AHV110054
Matutinum v středověkém klášteře. Repertoár hodinkového officia je bezpochyby méně známý, než zpěvy mešní liturgie. Letošní Collegium musicum by chtělo poskytnout zájemcům z řad studentstva příležitost, seznámit se aktivní formou s pestrým a členitým organismem officia.
Cílem plánovaných blokových setkání je nacvičit část chorálního matutina (1 nokturno) a následně ho provést ve vhodném sakrálním prostoru a pokud možno i v odpovídající denní dobu – tj. nejspíše v pozdních večerních hodinách.
Přehled dějin hudby I – AHV120007
První část čtyřsemestrální přednášky podává ucelený přehled hlavních etap dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Zimní semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600).
Ukázky ze starších dějin hudby – AHV110255
Kurz tematicky a chronologicky navazuje na přednášku AHV120007 Úvod do dějin hudby I. Je možné jej navštěvovat i samostatně. Kurz je navíc otevřen i zájemcům z jiných oborů než muzikologie. Jeho cílem je zprostředkovat jeho účastníkům podrobnější vizuální a poslechovou zkušenost s hudbou před rokem 1600. Skládá se z komentovaných audio a videoprojekcí.
Behavioral economics – AISE00045
Kurs behaviorální ekonomie diskutuje základní předpoklady a východiska ekonomické vědy, tak jak byly postulovány zejména v druhé polovině dvacátého století, ve světle poznatků experimentální ekonomie. V první části kurzu se budeme zabývat různými teoretickými přístupy k individuálnímu rozhodování. Dále představíme koncept nejistoty a nakonec přejdeme k situacím, v nichž řada jednotlivců interaguje v prostředí strategické vzájemné závislosti. Jednotlivé teoretické koncepty budeme konfrontovat s experimentálními daty ve snaze co nejlépe popsat jejich silné stránky, ale i jejich limity a omezení.
Kurs je vyučován v anglickém jazyce.
Vývoj vzdělávacích aplikací: teorie a praxe – ANM50644
Kurz se zaměřuje na aktuální problematiku vývoje vzdělávacích aplikací, a to jak z teoretické, tak praktické perspektivy. Účastníci kurzu si osvojí základy problematiky vzdělávání v digitálním prostředí. Kurz vychází ze zásad konstruktivistické pedagogiky – tedy učení se prostřednictvím vzdělávacích situací. V tomto případě budeme sledovat, jaké vzdělávací situace mohou vznikat v digitálním prostředí, jak tyto situace přenést do prostor učení se (např. školní třída), případně do žitého světa uživatelů. Studenti a studentky se seznámí v několika případových studiích s konkrétními projekty v této oblasti i s modelovým procesem vývoje aplikací. Prostřednictvím četby se zaměříme i na aktuální akademický výzkum v tomto poli. Výstupem kurzu by měl být návrh vzdělávací aplikace a procesu jejího vývoje.
Základy českého znakového jazyka I, II, III: AADEK00002, AADEK00003 AADEK00004
Seznámení s českým znakovým jazykem a s jeho specifiky vyplývajícími z jeho existence ve 3D, produkování rukama a dalšími částmi těla a vnímání očima. Studenti by si měli být vědomi základních rozdílů mezi strukturou a fungováním češtiny a českého znakového jazyka. Měli by být schopni základního náhledu na problematiku překladu mezi těmito dvěma jazyky.