Souvislá pedagogická praxe je povinnou součástí oborové i pedagogicko-psychologické učitelské průpravy.
CÍLE PRAXE
Praxe má vést studenty k uvědomělé praktické aplikaci vědomostí a dovedností z vlastního aprobačního předmětu, z didaktiky daného předmětu a z dalších studovaných teoretických disciplín. Studenti se učí užívat všechny poznatky komplexně se zřetelem ke konkrétním podmínkám vyučování předmětu na daném typu školy. Praxe je zaměřena především na získávání a rozvíjení souboru dovedností, které jsou potřebné k přípravě a vlastnímu vedení vyučovacích hodin.
Studenti se mají zároveň seznámit:
- s učebnicemi a dalšími pomůckami pro výuku předmětu (didaktická technika, doplňkové učební materiály, speciální učebny apod.),
- s vyučovacími a mimovyučovacími povinnostmi učitele daného aprobačního předmětu,
- s projektovou dokumentací pro výuku předmětu (vzdělávací programy – učební plány, učební osnovy, tematické plány, činnost předmětových komisí apod.),
- s povinnostmi třídního učitele a s příslušnou dokumentací (třídní kniha, třídní výkaz, vedení třídnické hodiny).
Studenti se v rámci možností obeznámí se specifiky daného typu školy a celým chodem konkrétní školy (řízení školy, řešení výchovných otázek, mimovyučovací aktivity, zájmová činnost žáků apod.). Studenti se seznámí s činností výchovného poradce a dalších specialistů na škole.
ORGANIZACE PRAXE
Časová dotace
Ve sdruženém studiu učitelství má souvislá pedagogická praxe rozsah 52h pro každý předmět, z toho 36h přímé pedagogické činnosti studenta.
V jednooborovém studiu učitelství má souvislá pedagogická praxe rozsah 104h, z toho 72h přímé pedagogické činnosti studenta.
Při výběru školy je vhodné dávat přednost tzv. fakultním školám FF UK a práci s fakultními učiteli.
Studenti však po dohodě s vedoucím učitelem praxe, resp. oborovým didaktikem (učitel FF, který je vedením praxe studentů na katedře pověřen, většinou jde o didaktika předmětu) mohou volit k výkonu praxe i jiné školy.
Postup při organizaci praxe
Postup při realizaci pedagogické praxe – platný od 1. srpna 2016. Kontaktní osoba pro dotazy a nejasnosti je referentka studijního oddělení FF UK Klára Kordíková (č. dveří 126).
Obsahová náplň praxe
- Hospitace v hodinách fakultních učitelů popř. jiných učitelů. V případě, že ve stejné škole praktikuje zároveň další student katedry, je výhodné, když si praktikanti hospitují na svých samostatných výstupech navzájem.
- Příprava na vlastní pedagogické výstupy – každou přípravu je nutno konzultovat předem s fakultním učitelem a její písemnou formu mu předložit ke schválení a podpisu.
- Samostatné pedagogické výstupy (minimálně 18 výstupů za celou dobu trvání praxe).
- Aktivní účast na hospitačních pohovorech (následuje po hospitaci v hodině fakultního učitele) a rozborech samostatných výstupů (následuje po samostatném výstupu studenta, popř. kolegy z fakulty).
- Asistentská praxe – student se podílí na všech činnostech fakultního učitele v době konání praxe, tj. pomáhá mu při přípravě pomůcek, vedení kabinetu, opravách žákovských prací, doučování žáků, vedení zájmové činnosti žáků, při dozorech apod.
- Plnění dalších úkolů vyplývajících z cílů praxe či úkolů zadaných vedoucím učitelem praxe.
Požadavky k udělení atestace z pedagogické praxe
Konkrétní podmínky udělení zápočtu za praxi stanovuje vedoucí učitel praxe na dané katedře. K obecným podmínkám pro udělení zápočtu patří: stoprocentní účast studenta na praxi (v případě omluvené absence je nutno zameškané dny po domluvě s fakultním učitelem nahradit), předložení tiskopisu Záznam o souvislé předmětové praxi (viz dále), záznamů z hospitací a příprav na samostatné výstupy a kladné hodnocení studentovy praxe fakultním učitelem.
Po skončení praxe je na katedrách obvykle organizován vedoucím učitelem praxe závěrečný seminář. Na některých katedrách v rámci těchto seminářů bývají rozebírány skupinou studentů i videozáznamy jejich samostatných výstupů. Tato forma práce se ukazuje jako efektivní a lze ji všem katedrám doporučit.