Archiv

Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka

Monografie Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka náleží svým zaměřením do oblasti studia osvojování češtiny jako cizího jazyka a zabývá se osvojováním pragmatické kompetence nerodilými mluvčími. Vzhledem k tomu, že se jedná o širokou oblast, koncentruje se práce na mluvní akty žádost/prosba. Cílem práce je popsat, jak si dva studenti češtiny osvojovali tyto mluvní akty během jednoročního intenzivního kurzu. Výsledky […]

Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování

Pro všechny zájemce o obor výuky češtiny pro cizince je nyní dostupná nová příručka s názvem Druhý a cizí jazyk, která ve formě terminologického slovníku přináší nejnovější praktické i teoretické informace z pedagogické lingvistiky a didaktiky jazyka. U každého z 200 hesel je uveden český termín, jeho anglický ekvivalent, dále výklad a odkaz na zdroj. Praktický je také samostatný anglicko-český slovník pojmů. Slovník doplňuje českou […]

Jazyk jako stigma?

NOVINKA * Zuzanna Bedřichová: Jazyk jako stigma? Analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníků základních škol praktických (FF UK, Praha 2013, ISBN 978-80-7308-486-8, 146 s., česky, 150 Kč) * Studie se zabývá chybovostí v psaném projevuromských žáků 9. ročníků základních škol praktických, přičemž analyzuje 130 školních prací těchto žáků dostupných v databance ROMi (databanka psaného a mluveného projevu romských dětí a mládeže v češtině). […]

Když začínáme mluvit

NOVINKA *  Lucie Saicová Římalová: Když začínáme mluvit. Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte ( FF UK, Praha 2013, ISBN 978-80-7308-482-0, 218 s., česky, 199 Kč) * Publikace zkoumá tzv. jednoslovné období osvojování jazyka dítětem, kterému zatím nebyla v češtině věnována větší pozornost. Sleduje, jaké prostředky dítě ve věku 12-18 měsíců užívá při komunikaci s blízkými dospělými a jak se repertoár těchto prostředků proměňuje. Zabývá se prvními signály gramatiky – spojováním prostředků různého druhu, prvními projevy ohýbání slov, vyjadřováním záporu -, ale také tím, jak se projevy dítěte zapojují do širšího kontextu dialogu a odkazů na texty různého typu. Práce vychází z autorčina dlouhodobého výzkumu komunikace česky hovořících dětí s blízkými dospělými v přirozeném prostředí.