ŘÁD PRO HODNOCENÍ VÝUKY
UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE
Akademický senát Univerzity Karlovy se podle § 9 odst. 1 písm. b) a § 17 odst. 1 písm. g) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), a podle čl. 46 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy usnesl na tomto Řádu pro hodnocení výuky Univerzity Karlovy, jako jejím vnitřním předpisu:
Čl. 1
Úvodní ustanovení
Tento řád stanoví pravidla pro hodnocení výuky na Univerzitě Karlově (dále jen „univerzita“).
Čl. 2
Cíle hodnocení
Cílem hodnocení výuky studenty je
- poskytnout podklady pro hodnocení činnosti fakult a univerzity ),
- přispět k upevňování akademického prostředí zlepšováním pedagogické činnosti na univerzitě a ke zdokonalování přípravy a organizace výuky prohlubováním jejího obsahu, zvyšováním předpokladů pro návaznost studia v různých studijních programech, popřípadě oborech, jakož i posilováním odpovědnosti učitelů a studentů za kvalitu výuky.
Čl. 3
Druhy hodnocení
- Hodnocení výuky studenty probíhá jako
- standardizované hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech organizované fakultou jako všeobecně přístupná anketa po jednotlivých studijních programech, popřípadě oborech, do níž se mohou zapojit všichni studenti, kteří se účastnili výuky,
- individuální hodnocení výuky v doktorských studijních programech organizované fakultou jako všeobecně přístupná anketa, do níž se může zapojit každý student doktorského studijního programu,
- standardizované hodnocení výuky na univerzitě z hlediska požadavků praxe organizované univerzitou jako anketa, do níž se zapojují náhodně vybraní bývalí studenti, kteří studium na univerzitě úspěšně ukončili.
- Hodnocení uvedené v odstavci 1 písm. a) a b) může být organizováno i univerzitou.
Hodnocení výuky v bakalářských a magisterských studijních programech
Čl. 4
- Hodnocení se provádí ve všech bakalářských a magisterských studijních programech.
- Hodnocení podléhá zvlášť každý studijní předmět, bez ohledu na to, zda jde o předmět povinný, povinně volitelný, volitelný, popřípadě jinak označený.
- Hodnocení se provádí nejméně jedenkrát za akademický rok. Hodnoceným obdobím je zpravidla minulý úsek studia nebo minulé úseky studia. Provádí-li se hodnocení v posledním týdnu úseku studia, může být hodnoceným obdobím i běžný úsek studia.
Čl. 5
Předmět hodnocení
- Hodnocení se týká
- kvality různých forem studijního předmětu nebo
- kvality pedagogické činnosti jednotlivých učitelů, popřípadě učitelů daného pracoviště.
- Hodnocení podle odstavce 1 písm. a) se může blíže týkat především jasného definování cílů a požadavků, organizačního zabezpečení výuky, podnětnosti výuky pro samostatné myšlení, otevírání prostoru pro diskusi, návaznosti učiva na další studijní předměty, náročnosti na domácí přípravu a kvality studijních materiálů.
- Hodnocení podle odstavce 1 písm. b) se může blíže týkat především schopnosti motivovat studenty, organizačních schopností, výběru relevantního učiva, jasnosti a srozumitelnosti výkladu, dovednosti komunikovat se studenty, náročnosti požadavků na studenty a objektivity při zkoušení.
Čl. 6
Student má právo účastnit se hodnocení anonymně.
Čl. 7
- Hodnocení má písemnou podobu. Jestliže jsou zajištěny potřebné technické a organizační předpoklady, může mít hodnocení elektronickou podobu.
- Pro hodnocení se využívá numerické škály, zpravidla o lichém počtu stupňů. Při hodnocení se poskytuje prostor i pro volné slovní vyjádření konkrétních poznámek a připomínek týkajících se hodnoceného studijního předmětu nebo učitele.
Čl. 8
Při organizaci hodnocení je třeba dbát na reprezentativnost složení studentů, kteří posuzují studijní předmět nebo učitele a na spolehlivost získávaných údajů, včetně toho, že výsledky nebudou zkreslovány několikanásobnou účastí jedné osoby v anketě.
Čl. 9
- Na obsahové přípravě hodnocení se podílejí garanti studijních programů a pověření učitelé.
- Na organizaci výsledků hodnocení se podílejí pověření studenti, učitelé a další zaměstnanci.
- Na zpracování výsledků hodnocení se podílejí pověření učitelé a další zaměstnanci. Zpracování výsledků se provádí komisionálně.
- Na interpretaci výsledků hodnocení se podílejí garanti studijních programů a pověření učitelé. Interpretace výsledků se provádí komisionálně.
- Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzity může stanovit opatření rektora.
- Podrobnosti o přípravě, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků hodnocení na fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana.
Hodnocení výuky v doktorských studijních programech
Čl. 10
- Každý student doktorského studijního programu musí mít možnost účastnit se hodnocení alespoň třikrát za studium.
- Ustanovení čl. 5 platí pro hodnocení podle tohoto článku přiměřeně. Předmětem hodnocení může být též zejména působení školitele.
- Ustanovení čl. 6 až 9 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně.
- Zásady hodnocení nezbytné z hlediska zajištění srovnatelnosti výsledků v rámci univerzity může stanovit opatření rektora.
- Podrobnosti o přípravě, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků hodnocení na fakultě stanoví vnitřní předpis fakulty nebo opatření děkana.
Hodnocení výuky na univerzitě z hlediska požadavků praxe
Čl. 11
- Bližší cíle a předmět hodnocení se stanoví případ od případu v projektu příslušné ankety. V závislosti na zaměření ankety se volí počet a struktura respondentů.
- Hodnocení se provádí každoročně. Anketa se stejným zaměřením se provádí nejméně jedenkrát za pět let.
- Ustanovení čl. 8 platí pro hodnocení podle tohoto článku obdobně.
- V rámci jedné ankety musí být osloveno nejméně 100 respondentů. Výsledky ankety mohou být prezentovány jako výsledky hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. c) za předpokladu, že na anketu odpoví více než 25 z oslovených.
- Výsledky hodnocení se projednávají s dotčenými fakultami, popřípadě dalšími součástmi univerzity.
- Podrobnosti o přípravě, organizaci, zpracování a interpretaci výsledků hodnocení stanoví opatření rektora.
Využití výsledků hodnocení
Čl. 12
- Výsledky hodnocení jsou využívány v souladu s cíli uvedenými v čl. 2.
- Na základě prověřených výsledků hodnocení přijímají děkani opatření k odstranění nedostatků ve výuce.
- U výsledků hodnocení musí být vždy uvedeno, kolik studentů se hodnocení účastnilo.
- Výsledky hodnocení a z nich vyplývající návrhy opatření nebo přijatá opatření se vhodným způsobem zveřejňují.
- Údaje týkající se osob jednotlivých učitelů mohou být zveřejněny pouze u hodnocení podle čl. 3 odst. 1 písm. a), a to jen v případě, že se v anketě k osobě příslušného učitele vyjádřilo nejméně 10 % z celkového počtu studentů, kteří mají zapsán příslušný studijní předmět, nejméně však pět osob.
- Volné slovní vyjádření týkající se osob jednotlivých učitelů může být zveřejněno bez ohledu na splnění požadavků podle odstavce 3, ale jen tehdy, nejde-li o anonymní sdělení.
Hodnocení na vysokoškolských ústavech
Čl. 13
Pro hodnocení výuky na vysokoškolských ústavech se přiměřeně použijí ustanovení předchozích článků. Mluví-li se v předchozích ustanoveních o děkanovi, rozumí se tím též ředitel vysokoškolského ústavu.
Společná a závěrečné ustanovení
Čl. 14
- Tento řád byl schválen akademickým senátem univerzity dne ………….. .
- Tento řád nabývá platnosti dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ).
- Tento řád nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy nabyl platnosti.
…………………………….. …………………………….. předseda akademického senátu rektor