Nenech to být: platforma k oznamování

Platforma Nenech to být slouží všem členkám a členům akademické obce Filozofické fakulty Univerzity Karlovy pro podání anonymních a neanonymních oznámení. Ty se mohou týkat doporučení pro zlepšení fakultního prostředí, oznámení nevhodného chování, diskriminace, podezření na porušování etického kodexu UK či zkušenosti s nečinností fakultních orgánů.

Více o fakultních stanoviscích a závazných pravidlech k projevům šikany, sexuálního obtěžování a zneužití autority si můžete přečíst zde.

Oznámení může podat kdokoliv, kdo na fakultě působí či působil/a v minulosti: osoby zaměstnané v provozu fakulty, vyučující, vědecké pracovnice a pracovníci či studující.

Jak zadat oznámení skrze platformu?

Pokud se stanete svědky, či obětí nevhodného chování, využijte prosím jednu z následujících možností oznámení incidentu: 

  1. Oznámení podejte skrze elektronickou aplikaci Nenech to být (NNTB). V první fázi vyberte z okruhu témat kategorii, pod kterou by vaše oznámení mohlo spadat.
  2. V kolonce Organizační jednotka zvolte, komu si přejete oznámení adresovat. Podle vaší volby se oznámením budou zabývat:
    1. Ombuds kancelář FF UK (ombudsmanka Pavla Špondrová a ombudsman Tomáš Pavlas, můžete rovněž vybrat pouze jednu z ombudsosob)
    1. Kontaktní osoby FF UK: děkanka Eva Lehečková, proděkanka pro studium a přijímací řízení Andrea Hudáková a/nebo ombuds kancelář)

Kontaktní osoby s výjimkou ombudsosob FF UK nemají pravomoci řešit všechna témata v aplikaci. Každá z nich má dedikovaná témata, kterými se ze své pozice může zabývat:

  • ombudskancelář FF UK: všechna témata;
    • děkanka FF UK: pracovně-právní problematika (zejm. kategorie Podezření na krádeže, korupci nebo zpronevěru; Nedodržování BOZP, bezpečnostní rizika; Porušení zákona či zákoníku práce) a kategorie Nápady na zlepšení;
    • proděkanka pro studium a přijímací řízení FF UK: studijní záležitosti (zejm. kategorie Jiné, témata, která se týkají studia, přijímacího řízení a studentské problematiky);
  1. Dále v kolonce Více informací popište předmět vašeho oznámení. V psaní této části vám napomůže ikona ⓘ. Můžete rovněž zvolit možnost nahrání hlasové zprávy. K oznámení je možné přidat jakoukoliv související dokumentaci.
  2. V poslední části vyberte, zda si přejete oznámení podat anonymně. Tato možnost se může jevit v některých případech pro oznamující osoby jako bezpečnější, nicméně může být pro vyhodnocování oznámení komplikací. Neanonymní oznámení stále podléhají pravidlům mlčenlivosti a dodržování principů popsaných níže.

Můžete též kontaktovat ombudsmanku Univerzity Karlovy dr. Kateřinu Šámalovou, kontaktní informace najdete zde, postup pro podání oznámení pak zde.

Co se s oznámením bude dít dál?

Způsob vyhodnocování oznámení bude stanoven podle toho, co je jeho obsahem.  

  • Oznámení konkrétní povahy, týkající se např. jednání konkrétní osoby, budou prověřeny a bude naší snahou najít řešení situace. Další postup se vždy odehrává se souhlasem a v součinnosti s oznamující osobou.
  • Oznámení obecné povahy, týkající se např. pracovního prostředí na fakultě, budou prověřeny do takové míry, do jaké je to možné s ohledem na jejich obecnost, a mohou posloužit pro přijímání systémových opatření. 

Ombuds kancelář se při vyhodnocování oznámení řídí těmito pilíři práce:

  • Otevřené a jasné definování hodnot a cílů prostřednictvím interních předpisů, včetně úpravy procesních postupů, sladění interních předpisů s Etickým kodexem UK a dalšími předpisy,
  • přihlášení se fakulty jako celku a jejího vedení k hodnotám a cílům prostřednictvím prohlášení vedení fakulty, podporou aktivit v této oblasti, účastí v institucionálním zabezpečení či spoluprací s dalšími klíčovými hráči a hráčkami v této oblasti,
  • jasné stanovení toho, jaké prostředí fakulta očekává, tvoří a bude podporovat prostřednictvím řešení konkrétních problematických situací, školení, workshopů, vzdělávacích akcí, informačních balíčků pro nejširší publikum i specificky pro jednotlivé cílové skupiny,
  • dodržování mlčenlivosti a zároveň informování o činnosti Ombuds kanceláře, řešených případech a přijatých opatřeních či doporučeních.
  • Vnímání potřeb oznamujících osob a respektování jejich zkušenosti prostřednictvím různých nástrojů, např. dotazníkového šetření, výzkumů, auditu, informací z terénu či prostřednictvím průběžného anonymního nahlašování,
  • systém hodnot, cílů a procesních postupů je vytvářen na základě znalosti prostředí a analýzy a rozkrývání mechanismů existujících jevů, které jsou vnímány jako problematické, a za využití příkladů dobré praxe z jiných institucí,
  • systém hodnot, cílů a procesních postupů, včetně možných sankcí a následků, je všeobecně znám a je srozumitelný, všechny osoby mají dostatek informací o tom, jaké jednání a chování se od nich v rámci dodržování interních pravidel očekává,
  • při realizaci různých preventivních opatření se zohledňuje dosažené vědění v této oblasti a jednotlivým zúčastněným se nabízí co nejširší škála nástrojů řešení (dialog, zpětná vazba, anonymní nahlašování, doprovázení dotčených osob, schránka důvěry, konzultace, systém otevřených dveří, omezování netransparentnosti, podpůrné skupiny a kruhy, školení, workshopy, přednášky, diskuse, možnost klást dotazy a požadovat odpovědi, nastavení pravidel pro navazování intimních vztahů mezi osobami v různém hierarchickém postavení atd.).
  • Všechny osoby mají dostatek informací o tom, jaká jsou jejich práva, možnosti ochrany a konkrétního postupu při řešení problematických situací,
  • systém nabízí bezpečné prostředí pro řešení různých typů problémů a situací, podmínkou postupu v řešení je souhlas oznamujících osob,
  • postup vychází z artikulovaných potřeb osob dotčených, např. anonymní nahlašování, zprostředkování dialogu, možnost neúčasti na prošetřování, nabídka zprostředkování dalších podpůrných služeb, např. psychologická, psychoterapeutická pomoc, spolupráce s neziskovým sektorem a poskytovateli sociálních a právních služeb,
  • postup při hledání řešení vychází z potřeb oznamujících osob, které mohou být různé, od vyjasnění pozic, odsouzení nevhodného jednání odpovědné osoby až případné vyvození odpovídajících důsledků a uložení sankcí či povinností.
  • Nastavování celého systému prevence, řešení problémů a vytváření bezpečného prostředí se realizuje na základě nezávislosti ombudsmanské pozice, artikulace potřeb jednotlivých cílových skupin a prostřednictvím dialogu všech zúčastněných,
  • při koncipování sankčního systému jsou zahrnovány prvky restorativního řešení konfliktů, včetně zprostředkování dialogu, uložení povinnosti vzdělávání či absolvování kurzů pro posílení sociálních či pedagogických kompetencí apod.,
  • odpovědnost a kompetence jsou srozumitelně stanoveny a respektovány na všech úrovních akademické hierarchie,
  • je podporován a rozvíjen dialog všech zúčastněných: studujících, osob zaměstnaných, akademických pracujících, fakultních orgánů a akademické samosprávy, včetně dobrovolných a neformálních spolků či ad hoc uskupení.

Kdo má přístup k obsahu oznámení v aplikaci?

Systém NNTB spravuje Filozofická fakulta Univerzity Karlovy a provozovatel platformy NNTB systému nemá k datům přístup. K oznámení má přístup pouze osoba, jíž je oznámení adresováno. Se souhlasem oznamující osoby může být obsah oznámení za účelem jeho řešení sdělen dalším osobám (např. děkance, v případě, že podnět vyžaduje přijetí dalších opatření).

Po podání oznámení obdrží adresát/ka oznámení e-mail s upozorněním na nové oznámení. Co nejdříve začne oznámení vyhodnocovat, komunikovat s oznamující osobou a postupovat podle povahy oznámení. Každý z adresátů a adresátek je vázán/a mlčenlivostí. Všechna oznámení jsou archivována a jejich množství i povaha jsou pravidelně vyhodnocovány s cílem zlepšit pracovní i studijní prostředí na fakultě. 

Více o podstupu vyhodnocování oznámení ombuds kanceláří FF UK se dozvíte zde.