Chcete si vybrat volitelný předmět? Můžete využít nabídky volitelných předmětů své katedry či ústavu, nebo v SIS procházet předměty ostatních kateder a ústavů fakulty.
Další možností je využít v SIS filtr „Třída“, kde jsou v osmi třídách soustředěny předměty, které jednotlivé katedry a ústavy samy vložily do „mezioborové nabídky VP“.
Vybrané předměty otevřené všem studujícím Filozofické fakulty v ZS 2024/2025
Zde přinášíme průběžně aktualizovaný seznam volitelných předmětů, jejichž garanti nás požádali, abychom je představili studujícím na FF UK:
Světová poezie: Světová epika II – AGLV00218
Otevřený volitelný kurz určený pro všechny studující FF UK. Kurz volně navazuje na seminář Světová poezie – epika a dále pokračuje v představení epických skladeb z různých kultur jednotlivými přednášejícími. Jednotlivé přednášky se v různé míře dotýkají témat a forem poezie, její obraznosti, intertextových i literárněhistorických souvislostí.
Jádrem každé přednášky je konkrétní ukázka (případně několik ukázek) a její rozbor. S ohledem na rozmanitost jazyků je třeba pracovat s překlady; originál bude ale také k dispozici.
Kurz se koná ve čtvrtek v 15:50–17:25 v místnosti P018 v hlavní budově FF UK. První hodina je 3. října 2024.
Odborná dobrovolnická praxe – AADEK00001
Předmět je svým zaměřením veskrze praktický a nabízí možnost být součástí reálných projektů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci dobrovolnické odborné praxe se studující mohou zapojit do aktivit s výzkumným, vzdělávacím, ale i PR či manažerským zaměřením bez ohledu na obor či úroveň svého studia.
Absolvování předmětu není časově omezeno na 1 semestr, jak je standardně popsáno v Pravidlech pro organizaci studia na FF UK. Do předmětu se lze hlásit opakovaně pokaždé s jinou praxí.
Absolvováním předmětu může studující obohatit svůj životopis o zajímavou praxi a oficiální potvrzení o ní. Praxe má mentoringovou podporu a studující během ní vyplňuje reflektivní deník, který mu/jí pomůže zasadit nabyté zkušenosti a dovednosti do kontextu budoucí profesní kariéry. Praxe trvá celkem 65 hodin praktické činnosti a příprav v rámci daného projektu. Projekt je veden mentorem, který vede i pravidelné konzultace na základě reflexivního deníku k praxi.
Studující se přihlásí ke konkrétnímu projektu ze sylabu tím, že kontaktuje přiřazenou kontaktní osobu a garanta předmětu. Po odsouhlasení kontaktní osobou a garantem předmětu může být zahájena praxe a plnění předmětu.
Aktuálně otevřené projekty:
Předměty nabízené v roce 2023/2024
Digitální metody a AI v humanitních a sociálních vědách – ANM50662
Tento kurz je určen pro studující prvních ročníků Filozofické fakulty, kteří mají zájem o pochopení principů a využití digital humanities (digitální humanitní vědy) a umělé inteligence v humanitních a sociálních vědách. Kurz pokrývá základy digital humanities, možností digitálních technologií, umělé inteligence a velkých jazykových modelů, jako je GPT-3 a GPT-4 od OpenAI. Studující se seznámí s praktickými aspekty použití těchto technologií v humanitních a
sociálních vědách a budou diskutovat o jejich etických a sociálních dopadech.
Cílem tohoto kurzu je přiblížit základy digital humanities a velkých jazykových modelů, včetně jejich využití pro výzkum v humanitních a sociálních vědách. Po absolvování kurzu budou studující schopni:
- Chápat principy a význam digital humanities a AI v kontextu humanitních a sociálních věd.
- Používat digitální nástroje a technologie pro analýzu textu a dat.
- Používat digitální nástroje a technologie pro základní vizualizaci dat.
- Porozumět základům velkých jazykových modelů a jejich aplikacím.
- Diskutovat o etických a sociálních aspektech použití digitálních technologií a AI v humanitních a sociálních vědách.
- Aplikovat získané znalosti v praxi pomocí case studies a praktických cvičení.
Minoritní jazyky Pyrenejského poloostrova
Ústav románských studií FF UK nabízí širokou nabídku volitelných kurzů zaměřených na jazyk a kulturu baskické, galicijské a katalánské oblasti. Kurzy jsou otevřeny zájemcům i z jiných kateder. Všechny kurzy praktického jazyka jsou vyučovány rodilými mluvčími.
Dějiny a politika moderního Španělska: Komparativní perspektiva – AIH520102
Kurz nevyžaduje znalost španělského jazyka.
Kurz je zaměřen na analýzu vybraných aspektů politického a společenského fungování moderního Španělska s důrazem na nejnovější dějiny a současnost. Kurz poskytne vhled do problémů formování španělského státu a identity po roce 1808, formování politických aktérů, občanských válek a vyrovnání s nimi, vývojem periferních nacionalismů a srovnáním španělského vývoje se zbytkem Evropy. Poté se hlavní důraz přesune na frankismus, přechod k demokracii, terorismus, ustavení demokratických stran, institucionální podobu země, systém autonomií, monarchii a volební procesy. Závěrem se kurz zaměří na nedávné dění: katalánský separatismus, volební nestabilitu, polarizaci, konec „bipartismu“ a nejnovější dění. Vše bude zasazeno do srovnání dynamiky zbytku Evropy, zejména té jižní.
Kurz je zakončen znalostním testem z průběžně zadávané literatury.
Korpusy slovanských jazyků – AMLV00071
Seminář je určen studentům slovanských jazyků a studentům filologických oborů se zájmem o slovanské jazyka a jejich zkoumání pomocí korpusů. Nepředpokládá se žádná předchozí zkušenost s korpusy. Studenti se během kurzu dozvědí základní informace o korpusové lingvistice, národních korpusech slovanských jazyků a jejich uplatnění v praxi. Náplní semináře bude charakteristika českého, slovenského, polského a ruského národního korpusu a korpusových zdrojů dalších slovanských jazyků podle zájmů studentů. Vyzkoušíme si i práci s každým z probraných korpusů. Dále se budeme věnovat slovanským zdrojům v rámci paralelních korpusů v kontextu srovnávání slovanských jazyků; zaprvé si ukážeme rozdílné přístupy k morfologickému popisu jednotlivých jazyků (rozdílné tagsety), zadruhé se budeme věnovat využití korpusového materiálu v komparativní lingvistice.
Korpusová analýza žákovských textů – ACC500140
Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.
Středověký vícehlas – AHV110161
Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá – cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem. Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho „bouřlivou“ cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.
Collegium musicum I – AHV110054
Matutinum v středověkém klášteře. Repertoár hodinkového officia je bezpochyby méně známý, než zpěvy mešní liturgie. Letošní Collegium musicum by chtělo poskytnout zájemcům z řad studentstva příležitost, seznámit se aktivní formou s pestrým a členitým organismem officia.
Cílem plánovaných blokových setkání je nacvičit část chorálního matutina (1 nokturno) a následně ho provést ve vhodném sakrálním prostoru a pokud možno i v odpovídající denní dobu – tj. nejspíše v pozdních večerních hodinách.
Přehled dějin hudby I – AHV120007
První část čtyřsemestrální přednášky podává ucelený přehled hlavních etap dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Zimní semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600).
Ukázky ze starších dějin hudby – AHV110255
Kurz tematicky a chronologicky navazuje na přednášku AHV120007 Úvod do dějin hudby I. Je možné jej navštěvovat i samostatně. Kurz je navíc otevřen i zájemcům z jiných oborů než muzikologie. Jeho cílem je zprostředkovat jeho účastníkům podrobnější vizuální a poslechovou zkušenost s hudbou před rokem 1600. Skládá se z komentovaných audio a videoprojekcí.
Behavioral economics – AISE00045
Kurs behaviorální ekonomie diskutuje základní předpoklady a východiska ekonomické vědy, tak jak byly
postulovány zejména v druhé polovině dvacátého století, ve světle poznatků experimentální ekonomie. V první části kurzu se budeme zabývat různými teoretickými přístupy k individuálnímu rozhodování. Dále představíme koncept nejistoty a nakonec přejdeme k situacím, v nichž řada jednotlivců interaguje v prostředí strategické vzájemné závislosti. Jednotlivé teoretické koncepty budeme konfrontovat s experimentálními daty ve snaze co nejlépe popsat jejich silné stránky, ale i jejich limity a omezení.
Kurs je vyučován v anglickém jazyce.
Vývoj vzdělávacích aplikací: teorie a praxe – ANM50644
Kurz se zaměřuje na aktuální problematiku vývoje vzdělávacích aplikací, a to jak z teoretické, tak praktické perspektivy. Účastníci kurzu si osvojí základy problematiky vzdělávání v digitálním prostředí. Kurz vychází ze zásad konstruktivistické pedagogiky – tedy učení se prostřednictvím vzdělávacích situací. V tomto případě budeme sledovat, jaké vzdělávací situace mohou vznikat v digitálním prostředí, jak tyto situace přenést do prostor učení se (např. školní třída), případně do žitého světa uživatelů. Studenti a studentky se seznámí v několika případových studiích s konkrétními projekty v této oblasti i s modelovým procesem vývoje aplikací. Prostřednictvím četby se zaměříme i na aktuální akademický výzkum v tomto poli. Výstupem kurzu by měl být návrh vzdělávací aplikace a procesu jejího vývoje.
Základy českého znakového jazyka I, II, III: AADEK00002, AADEK00003 AADEK00004
Seznámení s českým znakovým jazykem a s jeho specifiky vyplývajícími z jeho existence ve 3D, produkování rukama a dalšími částmi těla a vnímání očima. Studenti by si měli být vědomi základních rozdílů mezi strukturou a fungováním češtiny a českého znakového jazyka. Měli by být schopni základního náhledu na problematiku překladu mezi těmito dvěma jazyky.