Absolventka dějin umění na FF UK ocenění převzala na konci května za svou publikaci A ten chrám jste vy vydanou v roce 2023. Cenu uděluje Uměleckohistorická společnost od roku 1991 badatelům do čtyřiceti let za významný počin v oboru dějin umění.
Monografie s podtitulem Liturgický prostor ve stavbách Českobratrské církve evangelické vychází z obhájené diplomové práce a vyšla ve fakultní edici Mnemosyne. Ukazuje, že Českobratrská církev evangelická, jež je obecně považovaná za striktního odpůrce vizuálních zobrazení a estetizace prostoru, disponuje množstvím výrazných architektonických a výtvarných prostorových řešení. Ty však v mnohých případech zůstávají skryta za zdmi navenek civilně působících staveb. Kniha prostřednictvím příběhů jednotlivých projektů, architektonických i teoretických vizí a případových studií přibližuje českobratrské interiérové realizace od roku 1989 do současnosti. Součástí knihy je i popis historického vývoje tohoto specifického stavebního typu a rozsáhlá obrazová příloha.
„Jsem přesvědčen, že nesporná kvalita práce Anny Boučkové je dána nejen talentem a pílí autorky, ale také jejím osobním a v nejlepším slova smyslu ‚prožitým‘ vztahem k tomuto silnému tématu,“ řekl doc. Richard Biegel z Ústavu pro dějiny umění FF UK v laudatiu k udělení ceny pro Uměleckohistorickou společnost. „Její systematický zájem, provázený nejen zvídavostí, ale také mimořádnou pokorou, ji dovedl nejen ke komplexnímu poznání sakrálního prostoru, ale také ke snaze přispět k jeho smysluplnému v rozvoji rámci synodní rady českobratrské evangelické církve. Toto autentické propojení uměnovědného poznání s reálnou praxí je mimořádně důležité a cenné: lze jej také – mimo jiné – označit za příkladné naplnění odpovědnosti, kterou jako historici umění vůči zkoumaným tématům a společnosti jako takové vlastně máme.“
Kandidáty na Cenu Josefa Krásy, pojmenované podle významného českého historika středověkého umění a vysokoškolského pedagoga, navrhují členové Uměleckohistorické společnosti a o držiteli rozhoduje její výbor tajnou volbou.
Foto: Martin Hundák