Hlavním cílem soutěže je podpora autorů, jejich mateřských fakult a dalších univerzitních součástí. Akademičky a akademici z FF UK obsadili třetí až šesté místo, sdílené osmé až deváté místo a jedenácté místo.
3.–4. místo
Dr. Daniela Tinková – Bez zpěvu a bez zvonění: Dekriminalizace sebevraždy mezi sekularizací a medikalizací v 17.–19. století (Argo, 2021)
Ústav českých dějin FF UK
Kniha se zabývá postupným procesem dekriminalizace sebevraždy od konce 17. do konce 19. století. Autorku přitom nezajímá pouze to, jak se změnil samotný trestní postih sebevraždy, ale především skutečnost, jak se proměnilo nazírání na trestní postižitelnost sebevraha, na jeho duševní stav a co tyto změny vypovídají o proměnách společnosti a myšlení v českých zemích mezi barokem a „moderní“ dobou.
Daniele de Santis – Husserl and the A Priori. Phenomenology and Rationality (Springer, 2021)
Ústav filosofie a religionistiky FF UK
This book presents a systematic discussion of the development of Husserl’s concept of the a priori from his early and through his later writings. The chapters contained herein analyze the different phases and aspects of Husserl’s phenomenology of the a priori in light of his twofold notion of reason, construed as both ontological and transcendental.
5.–6. místo
Doc. Miloš Ševčík, prof. Vlastimil Zuska, dr. Ondřej Dadejík, dr. Martin Kaplický – Process and Aesthetics: An Outline of Whiteheadian Aesthetics and Beyond (Karolinum, 2021)
Katedra estetiky FF UK
In this book, four scholars of aesthetics provide another angle from which Whiteheadian aesthetics might be reconstructed. Paying special attention to the notion of aesthetic experience, the authors analyze abstraction versus concreteness, immediacy vs. mediation, and aesthetic contextualism vs. aesthetic isolationism.
Dr. Tereza Havelková – Opera as Hypermedium: Meaning-Making, Immediacy, and the Politics of Perception (Oxford University Press, 2021)
Ústav hudební vědy FF UK
This book deals with contemporary relationships between opera and the media. It is concerned with both the use of media on stage and opera on screen. Drawing on the concept of hypermediacy from media studies, it situates opera within the larger context of contemporary media practices, and particularly those that play up the multiplicity, awareness, and enjoyment of media.
8.–9. místo
Doc. Ilja Lemeškin – Портрет Франциска Скорины – Portrait de Francisk Skorina (OPS, 2020)
Ústav východoevropských studií FF UK
Kniha v žánrovém kontextu severní renesance zevrubně pojednává o výtvarné předloze, původu, textovém doprovodu, poetických zvláštnostech, účelu a funkcích prvního českého tištěného portrétu. Zvláštní pozornost je věnována i „mouše namalované“, tedy vzácnému prostředku, jenž v českém výtvarném umění 16. stol. byl použit poprvé.
11. místo
Dr. Jan Koura – Διχοτομημένη νήσος Ψυχρός Πόλεμος και Κυπριακό την περίοδο 1960–1974 / Rozdělený ostrov: Studená válka a kyperská otázka v letech 1960–1974 (Alexandria, 2021)
Ústav světových dějin FF UK
The book is a thorough analysis of the Cyprus problem. The author analyses the dispute in conjunction with the overall atmosphere of the Cold War and the polarisation and separation of the world into Western and Eastern Blocs.
Celý seznam oceněných monografií naleznete zde.