zpět
Opatření číslo 7/2008 – Provedení inventarizace majetku a závazků k okamžiku, ke kterému je sestavována účetní závěrka
I. Působnost opatření
Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy v Praze, jimž byl svěřen výkon správy majetku (dále jen „fakulty a další součásti“), jsou povinny provádět inventarizace a ověřovat, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. běžného roku.
II. Provedení inventarizace
K provedení inventarizace:
-
Ukládám vedoucím základních součástí a oddělení děkanátu, Ústřední inventarizační
komisi fakulty a dílčím inventarizačním komisím:
-
provést fyzické inventury do 28. 11. 2008 (podle účetního stavu k 30. 9.2008)
-
provést inventarizaci majetku a závazků a ověřit, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. 31.12.2008.
-
III. Pokyny k provedení inventarizace
Při inventarizaci hospodářských prostředků je nutno dodržet následující postup:
-
Finanční účetní a referent správy majetku předloží „zápis o odsouhlasení účetního stavu s operativně technickou evidencí“ vedoucí ekonomického odd. a předsedovi UIK v termínu účetní závěrky za měsíc září.
-
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, budou proškoleni předsedou ústřední inventarizační komise fakulty o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnostech členů dílčích inventarizačních komisí. Toto proškolení potvrzují písemně.
-
Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné ohlásit předsedovi Ústřední inventarizační komise fakulty každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace.
-
Zaměstnanci odpovědní za majetek musí před zahájením inventur odevzdat ústřední inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že:
-
všechny doklady týkající se stavu a pohybu majetku jimi zpracované odevzdali k zúčtování,
-
všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v účetnictví.
-
-
Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat:
-
předmět inventarizace,
-
den, k němuž byla inventarizace provedena,
-
den zahájení a ukončení inventury,
-
způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově),
-
závady, které se v průběhu inventury vyskytly,
-
zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou,
-
zapsání skutečného stavu v inventurních soupisech v jednotkách množství,
-
porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí,
-
hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotřebnost nebo znehodnocení příslušného majetku,
-
sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti,
-
návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů,
-
návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů,
-
návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob.
-
U pozemků a budov se provádí dokladová inventura doložená výpisy z katastru nemovitostí a pasportizací.
-
-
Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za způsobenou škodu podle ustanovení Zákoníku práce.
-
Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventarizační komisi fakulty, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
-
termín zahájení inventury majetku, pokladny a cenin,
-
termín zahájení dokladových inventur,
-
termín zahájení inventury na skladech ( publikace, medaile)
-
termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ÚIK,
-
vyhodnocení výsledků fyzických inventur,
-
vyhodnocení výsledků dokladových inventur,
-
nápravná opatření k inventarizaci,
-
návrh na vypořádání inventurních rozdílů,
-
datum projednání závěrečného protokolu,
-
podpisy členů ústřední inventarizační komise.
-
Závěrečný protokol o inventarizaci předkládá předseda ÚIK FF UK ke schválení děkanovi fakulty, který ho předá Ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zprávy v termínu stanoveném RUK.