K provedení: §§ 29 a 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., v platném znění
I. Působnost opatření
Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy v Praze, jimž byl svěřen výkon správy majetku (dále jen „fakulty a další součásti“), jsou povinny provádět inventarizace a ověřovat, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. běžného roku.
II. Provedení inventarizace
K provedení inventarizace:
-
Ukládám vedoucím základních součástí a oddělení děkanátu, Ústřední inventarizační komisi fakulty a dílčím inventarizačním komisím:
-
provést fyzické inventury do 30. 11. 2007 (podle účetního stavu k 30. 9.2007)
-
provést inventarizaci majetku a závazků a ověřit, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. 31.12.2007.§
-
III. Pokyny k provedení inventarizace
Při inventarizaci hospodářských prostředků je nutno dodržet následující postup:
-
Finanční účetní a referent správy majetku předloží zápis o sesouhlasení účetního stavu s operativně technickou evidencí vedoucí ekonomického odd. a předsedovi UIK v termínu účetní závěrky za měsíc září.
-
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, budou proškoleni předsedou ústřední inventarizační komise fakulty o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnostech členů dílčích inventarizačních komisí dne 26.10.2007. Účast na proškolení potvrdí podpisem v prezenční listině.
-
Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace předsedovi Ústřední inventarizační komise fakulty.
-
Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat:
-
předmět inventarizace,
-
den, k němuž byla inventarizace provedena,
-
den zahájení a ukončení inventury,
-
způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově),
-
závady, které se v průběhu inventury vyskytly,
-
zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou,
-
zapsání skutečného stavu v inventurních soupisech v jednotkách množství,
-
porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí,
-
hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotřebnost nebo znehodnocení příslušného majetku,
-
sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti,
-
návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů,
-
návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů,
-
návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob.
-
-
Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za způsobenou škodu podle ustanovení Zákoníku práce.
-
Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise do 30.11. ústřední inventarizační komisi fakulty, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
-
termín zahájení inventury majetku, pokladny a cenin,
-
termín zahájení dokladových inventur,
-
termín zahájení inventury na skladech ( publikace, medaile)
-
termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ÚIK,
-
vyhodnocení výsledků fyzických inventur,
-
vyhodnocení výsledků dokladových inventur,
-
nápravná opatření k inventarizaci,
-
návrh na vypořádání inventurních rozdílů,
-
datum projednání závěrečného protokolu,
-
podpisy členů ústřední inventarizační komise.
-
Závěrečný protokol předkládá předseda ÚIK FF UK ke schválení děkanovi fakulty, který ho předá Ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zprávy v termínu stanoveném RUK.
V Praze dne 25.10. 2007
PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
děkan